Svar: 6 mdr. og mange opvågninger om natten

8. maj 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og de ændringer I har oplevet i forbindelse med hans søvn. Det lyder som om, at jeres ferie gik godt.. dejligt!

Du har naturligvis ret i at ferieperiode, ændrede søvnrutiner (sove mellem mor og far i stedet for i egen seng), problemer med børneeksem osv. naturligt alt sammen kan spille ind på, hvorfor jeres dreng pludselig er begyndt at vågne mere om natten. Når jeg læser din beskrivelse så er min umiddelbare tanke dog, at han vågner, fordi han er sulten og har brug for mere mad...

Du skriver, at han tilbydes flaske som supplement til amning formiddag og aften. Du fortæller også, at han ammes hyppigt både dag og aften/nat, og at I for en uges tid siden er begyndt med lidt grød, hvilket går rigtig godt. Det er rigtig godt, at du har lagt hyppigere til brystet, har forsøgt med supplement med mme, men nu er det vigtigt, at jeres dreng får flere måltider skemad dagligt. Det er nødvendigt, at han spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem for at han kan undvære brystet midt nat og begynde at sove mere sammenhængende igen - og det er ikke ekstra mælk, han nu skal have, men rigtig mad :)

Jeg vil anbefale dig, at du med det samme begynder med 2 skemåltider dagligt - grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Når han har fået dette i 7-10 dage, så øger du ham til 3 måltider dagligt, hvilket betyder, at han så skal starter med morgengrød. Til frokost kan du så variere mellem grød og grøntsagsmos - og stille og roligt skal han også igang med kød og fisk i sin mos.

Han skal også suppleres med mad i hænderne, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, ligesom mellemmåltider introduceres gradvist. Så - en dagsplan lige nu kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, tilbydes evt. brystet igen, når dagen begynder

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes evt. til dagens 3. lur, som er en powernap

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes gradvist med kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurkeringe og lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20... tidspunktet afhænger af, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Amning trappes stille og roligt ud i takt med at indtaget af skemad, antallet af måltider og vand af kop om dagen øges.

------

Og om ca. 3 uger, vil hans dagsplan skulle se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på ...

Annonce

... selv, lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Powernapper evt. eller den begyndes måske at kunne springes over..

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet afhænger dog af, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure. Hvis han har sovet 3 lure vil han sandsynligvis skulle puttes senere...

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre...

Du skal altså bruge de næste uger på bevidst at få øget antallet af måltider og give din dreng vand af kop til måltiderne. Du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes brystet (eller flaske), før han skal sove. Så du på den måde får skabt plads i maven til begge dele - både skemad og mælk - og han på den måde bliver tilstrækkeligt mæt :)

Det er bedre, at du tilbyder ham mange små måltider end få og store måltider. Det er altså bedre, at du giver ham ¾ dl grød eller mos af gangen og giver ham dette 3 gange dagligt, end at du giver ham 1.5-2 dl grød og mos på en gang...

Med hensyn til at hjælpe ham videre i søvnen, når han efter 30-40 minutter begynder at vise tegn på at ville vågne op, så må du gerne hjælpe ham. Meget gerne med dine beroligende hænder, så han kan mærke, at du er der - og meget gerne imens han stadig ligger i sin seng, hvor han er puttet. Det vil være rigtig godt, at han ikke vænnes til at komme op i favn, skulle vugges, hoppes med eller lignende, for at sove, men at du netop hjælper ham der, hvor han allerede ligger :) Det er rigtig godt, at du netop står klar og hjælpe ham igennem søvnstadierne, så han på den måde får påvirket sit indre ur til at fornemme behov for lidt længere søvn - og så han ikke komme ind i en vane med at vågne efter kun 40 minutters søvn hele dagen.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil anbefale jer meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides I igennem fra de første smagsprøver til familiemaden. Den dækker alderen 4-18 måneder, og der er dagsplaner, opskrifter og et fødevareleksikon, hvor I kan slå op, hvis I selv skal spise noget og er I tvivl om, hvorvidt han må få det, hvordan det skal tilberedes osv.

Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - 3. udgave 2018. Selvom I bor i Sydeuropa, så tænker jeg, at I sagtens vil kunne bruge bogen og de retningslinjer, som gælder i DK - og evt. kombinere med de råd I får, hvor I bor :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!